Czy sen i spadek wagi mają ze sobą coś wspólnego?


Nawet jeżeli zdrowo jecie i ćwiczycie regularnie istnieje szansa, że nie gubicie tylu zbędnych kilogramów ile zostało zaplanowane. Powód: za mało snu. Niestety, styl życia w obecnych czasach sprawia, że 24 godziny przypadające na dobę to za mało. Pomiędzy pracą, rodziną, znajomymi, pozostaje nam niewielka cześć dnia przeznaczana na sen. Niedobór snu staje się prawdziwym problemem i wiąże się z szeregiem skutków zdrowotnych, w tym także czyni utrzymanie zdrowej sylwetki niezwykle trudnym zadaniem. Co gorsza, nie tylko śpimy krócej lecz także sen jest niższej jakości. Konsekwencje dosyć szybko można zobaczyć w rosnącym obwodzie pasa.

Badania potwierdzają, że braki snu powodują wzrost ilości hormonu zwanego greliną (odpowiedzialnego za głód) a obniżają ilość leptyny, która daje sygnał kiedy przestać jeść. Niedobór snu sprzyja hormonom stresu i chronicznemu brakowi snu, co razem zwiększa ryzyko tycia, odporności na insulinę i cukrzycy typu 2. Skutkami także są ciagłe przemęczenie i mniejsza skłonność do aktywności fizycznej. Pomimo, iż są to skutki kumulatywne, wynikające z dłuższej ekspozycji na niskiej jakości lub brak snu, to musimy pamiętać, że nawet 1 zarwana noc powoduje zamieszanie wśród naszych hormonów. Kiedy budzimy się po takiej nocy, jesteśmy głodni / źli / zakłopotani / zmęczeni i generalnie wytrąceni z ogólnego balansu.

Niestety nie jest tak, że jeżeli śpimy dobrze to naturalnie będziemy gubić kilogramy lecz jeżeli brakuje nam zdrowego snu, to metabolizm nie będzie funkcjonował w pełni dobrze. Eksperci rekomendują od 7 do 8 godzin dobrego snu w celu utrzymania najniższej szansy na tycie. Dobry pełnowymiarowy sen wpływa na to jak się czujemy, myślimy, jakie pokarmy wybieramy. Stan pełnego wypoczynku odnawia nasze siły fizyczne, mentalne i emocjonalne. Będziecie mniej zestresowani, bardziej czujni i spostrzegawczy, skuteczniejsi w radzeniu sobie z problemami życia codziennego.

wygodny materac

Warto zanotować, że osoby które są fit sypiają lepiej niż osoby z nadwagą. Przejście na zdrowy tryb życia połączony z dietą i regularnymi ćwiczeniami plus komfortowy materac to jedyne rozwiązanie prowadzące do zarówno lepszego zdrowia jak i lepszego snu.

Lista wskazówek, które pomogą wam lepiej spać:
- pory zasypiania i budzenia się utrzymujcie na jednym poziomie w miarę możliwości. Badania potwierdzają, że nieregularność na tej płaszczyźnie wpływa znacząco na zdrowie, np. zwiększa poziom insuliny czy tkanki tłuszczowej.
- całkowita lub przynajmniej częściowa rezygnacja z kofeiny i alkoholu.
- stwórzcie swój własny rytuał przed snem, który wprowadzi was a odpowiedni stan. Nie oglądajcie telewizji, wyłączcie urządzenia elektroniczne, wyciszcie umysł i ciało do snu. Medytacja pomaga. Sypialnia powinna być cicha i komfortowa.
- nie traktujcie łóżka jako przestrzeni do jedzenia, pracowania, czytania czy oglądania telewizji.
- jeżeli cierpicie na chroniczny brak snu, należy najpierw wykluczyć wrażliwość na pokarmy, choroby tarczycy, menopauzę, zespół ciągłego zmęczenia, stres, depresję i fibromialgię.

- nie jedzcie na przynajmniej 3 godziny przed snem. Wybierajcie zdrowe pokarmy i pijcie dużo wody. Trawienie podnosi temperaturę ciała więc ciężkie posiłki są zdecydowanie niezalecane przed snem.
- ćwiczcie regularnie. Ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na jakość snu. Jeżeli myślicie na poważnie o zgubieniu paru kilogramów i sprawieniu aby sen był lepszy, postarajcie się ćwiczyć o średniej intensywności przez przynajmniej 30 – 45 minut dziennie, codziennie.

ćwiczenia przed snem

Podziel się tym postem